Danske forbrugere har - heldigvis - taget myndighedernes råd til sig, viser samfundssind og bliver indendøre. Det ses nu tydeligt overalt i Danmark; de normalt så travle gader og stræder er så godt som mennesketomme.    

Men krise eller ej, for restauratører og caféejere, er der stadig en række faste omkostninger til husleje og lønninger, som skal betales for at holde skindet på næsen.

Hvad kan du som restauratør eller café-ejer gøre for at få (lidt) penge i kassen?

Læs med her for at få nogle konkrete idéer, som har hjulpet andre restaurantører, og som måske også vil gavne din forretning.

#1 Tilbyd uimodståelig takeaway - leveret lige til døren

Danskerne har til alle tider været glade for takeaway, og det gælder heldigvis stadig. Tilbyd derfor en lækker takeaway menu, som ikke er til at afslå.

Mange forbinder primært takeway med frokost og aftensmad, men hvem siger, at det ikke også kan være f.eks. brunch eller eftermiddagskaffe med sødt?

Tænk gerne kreativt, og sørg for at din takeaway-menu indeholder både de gode klassikere, de grønne alternativer og en hel ny ret, som dine kunder ikke har smagt før.

Hvis det overhovedet er logistisk muligt for dig, så tilbyd også at levere maden. I takt med at restriktionerne fra myndighederne bliver strengere og strengere, holder flere og flere danskere sig indendøre. Så for også at kunne nå denne målgruppe, er (gratis?) levering det helt rigtige greb.  

 

#2 Sælg ud af dit vinlager

Hvis du har mulighed for det, kan du hente et par ekstra paller vin hos din importør eller udvælge nogle flasker fra dit eget lager. Det giver ekstra penge direkte i kassen og er formentlig mere værd lige nu end en vinkælder, der er fyldt til randen.

Tilbyd fx dine kunder at købe en flaske lækker, italiensk vin med hjem til takeaway-maden for en flad 50’er eller sælg en hel kasse for 250 kroner. De fleste kunder vil se det som endnu en mulighed for at hjælpe – og så skader det jo heller ikke med lidt ekstra selvforkælelse.

 

#3 Køb et gavekort  

Når kunden nu er kommet for at købe både vin og takeaway, hvorfor så ikke også tilbyde dem  et gavekort til enten dem selv eller deres kære. Når krisen er ovre, er danskerne helt sikkert ivrige efter igen at komme ud på byens caféer og restauranter. Med gavekortet i hånden sørger du for, at det netop dit sted, de besøger.

Pengene fra gavekortene vil hjælpe dig med at dække dine faste udgifter. Og med et gavekort liggende i skuffen har køberen en god oplevelse at se frem til i en måske frustrerende tid. 

 

#4 Tag alle dine kommunikationskanaler i brug

Har du trofaste kunder, vil de helt sikkert gerne støtte din forretning i denne svære tid – de skal bare blive klar over, hvordan de bedst gør det. Husk derfor at fortælle om alle de gode initiativer og muligheder, du nu tilbyder.

Brug gerne alle de kommunikationskanaler, du har til rådighed. Udover din hjemmeside har du måske en Instagramprofil eller en Facebookgruppe fuld at potentielle købere. Hvis du har særlige VIP-kunder, kan du også sende dem særlige corona-tilbud pr. mail.

Når du kommunikerer dit budskab, så nævn for øvrigt gerne, hvorfor det er en særligt god idé at købe mad hos dig. Har du fordelagtige åbningstider, uimodståelige tilbud, ekstra gode råvarer, fokus på økologi, byens bedste burger, mulighed for levering eller noget helt syvende, som gør dig attraktiv? Så tøv ikke med at nævne det.

 

#5 Gør det klart, at du passer på dine kunder

Det er vigtigt at understrege, at du som restauratør eller caféejer tager medansvar i kampen imod COVID-19. Gør det helt klart for dine kunder, at du passer godt på dem og at de roligt kan købe mad fra dit spisested.

Konkrete eksempler:

  • Sørg for at gennemføre alle betalinger med MobilePay eller med dankortets kontaktløse funktion frem for kontanter. På den måde kan kunderne helt undgå at komme i nærkontakt med dit personale og andre kunder.
  • Stil gerne håndsprit frem ved indgangen til din café/restuarant, og bed dine kunder om at holde afstand i køen.
  • Tag et billede af, hvordan I bruger handsker, når I tilbereder takeaway. Eller læg en video på jeres Facebook-side, hvor I viser, hvordan I jævnligt spritter jeres dørhåndtag af.

Ovenstående eksempler kan være med til at give dine kunder både ro i sindet og skabe præference for netop dit spisested.

 

Har du brug for rådgivning?

Vores fagkonsulenter står altid klar til at hjælpe dig med at forbedre din forretning. De har masser af relevant erfaring i bagagen - som tidligere kantineleder, bager, kok og kostvejleder  kan de helt sikkert også rådgive dig om din forretning 👇

distrikschefer2020

Få rådgivning og hjælp

 

Psst!

Har du set, at Dagrofa Foodservice har lanceret takeaway-sitet stoet-lokalt.dk. Her kan du - helt gratis - registrere dit spisested og blive synlig for kunderne i netop dit lokalområde.