Klimabevidstheden buldrer derudaf, og danskerne spiser stadig mere vegansk og vegetarisk. Det stiller nye krav til menuen i din kantine. For hvis mange af dine gæster spiser efter de klimabevidste principper, så bør du have et plantebaseret alternativ i ærmet - hver dag.

Det handler ikke bare om at gøre maden kødfri og kalde maden noget, der minder om kød. Nej, det veganske køkken har sit helt eget univers.

Vi guider dig her med fire råd til, hvordan du let sætter gang i tilberedningen af fuldendte, plantebaserede alternativer med smæk på både smag og næring.👇

 

Infografik_sæt_grønne_alternativer_på_menuen

 

#1. Søg ny inspiration

Vores madlavning er formet af vores erfaringer. Det kan derfor kræve ny inspiration at gå til det plantebaserede køkken. Et godt råd er derfor at søge ny inspiration, for eksempel ved at følge de mange veganske madbloggere.

Danmarks Veganske Forening har lavet en liste med over 70 veganske madbloggere, så er er meget inspiration at finde. Du kan også gå på opdagelse i vores  opskrift-univers. Her finder du blandt andet få svar på, hvordan du laver en vegansk aioli til din planteburger eller bruger klassisk rugbrød i orientalske falafler.

 

#2. Ta’ udgangspunkt i grøntsager

Mange tager traditionen tro udgangspunkt i kødet, når de skal lægge ugens kantinemenu. En god øvelse er derfor, at du i stedet bygger et måltid op omkring en grøntsag.

Det behøver ikke være avanceret. For præcis som det er tilfældet, når du planlægger måltider med kød, så er det dit håndværk og din viden til råvarerne, som skal i spil; Hvordan skal den tilberedes, hvilket tilbehør egner sig bedst og hvordan kan krydderier tage grøntsagen til et nyt niveau?

På denne måde kan du udnytte grøntsagens fulde potentiale og skabe plantebaserede måltider med stor smag. 

 

Vi har spækket e-bogen 'Grønne Løft' med praktisk viden og smagfuld inspiration til det bæredygtige køkken. Hent den her.

 

#3. Gør det enkelt

Det gælder ikke om at gå all-in fra dag ét. Gør det i stedet enkelt for dig selv og dine kolleger. Du kan for eksempel tilbyde plantebaserede varianter af dagens hovedret.

På den måde vil processen og mange af de samme råvarer gå igen, og det er effektivt i forhold til både tid og økonomi.

 

#4. Udnyt brødet

Den plantebaserede kost har givet brødet en ny rolle. Som en kostvigtig, plantebaseret råvare bidrager brød med både mæthed og protein gennem et naturligt højt indhold af gluten. Derfor er brød et bærende og nærende element i den plantebaserede kost. Både som tilbehør eller som fyldig og strukturgivende ingrediens i hovedretten.

 

Find mere inspiration til plantebaserede opskrifter i vores opskriftssamling.