Optimér din take away-forretning

Hvad kræver en omstilling fra á la carte til take away? Mange caféer og restauranter optimerer deres forretning ved at tilbyde take away. Generelt er udbuddet af restauranter og caféer, der tilbyder take away stort, men efterspørgslen er større. Kunderne nyder at spise ude hjemme. I denne artikel får du derfor vores bedste råd til at drive en take away-forretning – med succes. 

 

#1 Fasthold dine kunders tillid

Dine potentielle kunder må ikke tvivle på din hygiejnestandard. Med andre ord må du gøre dig fortjent til deres tillid, hvilket du bl.a. kan gøre ved følgende:

  • Vær eksplicit omkring din høje hygiejnemæssige standard, og tøv ikke med at gentage budskaber i din dialog med kunder.
  • Hav fokus på grundig, hyppig og ikke mindst synlig rengøring.

Ved at fastholde dine kunders tillid opnår du et godt omdømme.

 

#2 Fokusér på din vante målgruppe

Engang blev take away forbundet med fast food, hvorimod take away nu også forbindes med gode spiseoplevelser, måltider tilberedt med stor kokkefaglighed og mad lavet af nøje udvalgte råvarer. Take away forekommer i mange prisklasser, og det er derfor vigtigt, at du opretholder samme høje standard, som dine kunder kender dig for. Der er ingen grund til at ændre profil, når du vil fokusere på take away. Servér den slags mad som du er kendt for, og fokusér på din vante målgruppe.

 

#3 Få styr på logistikken

I forbindelse med omstillingen fra à la carte til take away bliver mange overraskede over, hvor stor en opgave det fx er at pakke maden forsvarligt ned i egnet emballage, så den er klar til at blive hentet eller leveret. Af den grund bør du reflektere over arbejdsprocessen i din forretning, så du bruger dine ansattes tid mest effektivt. Sørg for at undgå unødvendige ressourcer på hele tiden at koordinere hvem der tager imod bestillinger, pakker måltidet ned, bestiller ny emballage, bringer maden ud osv. For mange fungerer en simpel samlebåndstilgang godt til netop denne type logistik. Lav en klar og effektiv arbejdsfordeling så alle ved præcis, hvad der forventes af den enkelte og hinanden.

 

#4 Benyt dig af ’FOMO’

Nogle restauranter og caféer har så stor succes med deres take away, at de faktisk ikke kan følge med. Andre har derimod svært ved at estimere, hvor mange kuverter de forventer at sælge. Hvis du genkender ét af de to scenarier, kan du med fordel sætte et loft over antallet af kuverter, der er til salg hver dag. Hvis du vælger at gøre dette, kan du reklamere med det på dine sociale medier.

Fænomenet ’Fear of missing out’ også kendt som ’FOMO’ handler om, at mennesker er bange for at gå glip af noget godt. Du kan med fordel gøre brug af dette i forbindelse med optimering af din take away-forretning. Dette kan du gøre ved løbende at opdatere din Facebookprofil og andre relevante sociale medier, hvor du eksempelvis kan oplyse om, hvor få kuverter der er tilbage. På den måde bliver der hverken bestilt mere mad, end du kan producere, eller for lidt ift. hvor mange råvarer du har indkøbt. Deslige kan du undgå madspild og samtidig synliggøre din forretning og dens succes online.

 

Med disse fire tips er du godt på vej til at optimere din take away-forretning.

2  matchende resultater
218803 Brioche style burger sesam skaaret komprimeret
218803

Brioche Style Hamburgerbolle m. Sesam, skåret

90 g / stk.
215775 Oekologisk brioche burgerbolle komprimeret
215775

Økologisk Brioche Burgerbolle, skåret

80 g / stk.
Loading...

Vil du have relevant inspiration direkte i indbakken?

Ja tak!

Få en prøvekasse, og find dine favoritter

Arbejder du professionelt med mad, og har du lyst til at opleve vores brød?

Vores prøvekasser giver dig mulighed for at bage, dufte og smage, inden du bestiller dine favoritter.

Se de prøvekasser, du kan vælge mellem, når du klikker på linket herunder.

Vi ser frem til at levere en prøvekasse med lækkert bake-off brød til dit professionelle køkken.

Bestil din prøvekasse her

Har du brug for hjælp?

Vi hjælper dig gerne med at løse enhver køkken-udfordring. Vores konsulenter har alle mange års erfaring i branchen i roller som blandt andet kantineleder, bager og kostvejleder. Derfor har de også personligt kendskab til de små og store udfordringer, du står overfor.

  • Uforpligtende
  • Nemt
  • Professionelt
Book en rådgiver