Som restauratør i Ringsted, Roskilde eller Rungsted, er du naturligvis først og fremmest interesseret i at være synlig overfor de potentielle kunder i netop din by - ikke de 3,8 mio danskere, der hver dag er aktive på Facebook.

Men hvordan sikrer du dig, at dine opslag bliver set af netop DINE potentielle kunder, i stedet for moster Kirsten og fætter Thomas? 

I dette indlæg giver vi nyttige tips til, hvordan du med få klik og en lille sum penge bliver mere synlig på Facebook og dermed kan lokke flere kunder ind i din café eller restaurant.

Den gode Facebook-opslag

Inden du går igang med at annoncere, skal du naturligvis have lavet et rigtig godt opslag:

  1. Tænk video først: Som cafe-ejer skal du ud at vise dit ansigt! Få én af dine kollegaer til at optage en kort mobil-film af dig, der eksempelvis tilbereder jeres lækre take-away retter.
  2. Vær kreativ: Opslagets video eller billede skal kunne tale for sig selv. Facebook-brugere reagerer på det kreative indhold i dit opslag før de læser teksten (hvis de overhovedet gør det) og derfor bør din potentielle kunde kunne se videoen/billedet i opslaget og tænke ’wow det ser lækkert ud, hvad for en café/restaurant tilbyder dette…?’
  3. Læg op til interaktion: Det opslag du vælger at booste bør være det opslag, som du selv vurderer vil skabe flest delinger, kommentarer og ’tags’ af venner og familier”. Jo mere interaktion, jo større rækkevidde.
  •  

 

#1 Annoncér eller boost dine opslag

Når du vælger at bruge Facebooks annonceringsmuligheder, kan du sikre dig, at dine kunder (og potentielle nye kunder) ser netop dine opslag. 

Det kræver en smule teknisk kunnen at opsætte annoncer på Facebook. Hvis du ikke har mod på at springe ud i det projekt, kan du nøjes med at bruge Facebooks boost-funktion. 

Sådan gør du👇

Boost-screenshot.

Både med boost-funktionen og annoncerne betaler du Facebook for at dele dine opslag med et større antal mennesker, end det ellers ville være tilfældet. Forskellen er, at annoncer er mere komplicerede at sætte op, men tilsvarende mere effektive. Hvilken af de to muligheder, du vælger, er selvfølgelig helt op til dig.

 

#2 Vælg et budget

Med blot 100 kr. kan du nå 2.500 potentielle kunder i din by 

Hvis dit opslag har en god video/godt billede og et relevant budskab, så kan du godt forvente at ramme 2.500 potentielle kunder i i dit valgte lokalområde for kun 100 kr.

 

#3 Annoncér lokalt

Nu skal du udvælge din kernemålgruppe, så du udnytter dine annonceringskroner bedst muligt.

Det er helt oplagt at henvende dig til de mennesker, der befinder sig i dit nærområde, eftersom det nu engang er lettest for dem at lægge vejen forbi dit spisested. 

Desuden er det mere sandsynligt at få lokale gæster som stamkunder end turister eller gæster fra den anden side af landet.

For at nå potentielle kunder i dit nærområde, kan du målrette dine annoncer dine potentielle kunder inden for en radius af fem kilometer fra dit spisested.

 

Sådan gør du👇

Udklip_7

 

Få mere hjælp på YouTube 

Der findes et utal af gode YouTube-videoer, der helt enkelt guider dig igennem Facebooks annoncemotor. Men se dig for -alle og enhver kan kalde sig Facebook-ekspert på YouTube.