Vi lever i en verden i konstant forandring, hvor nye madtendenser hurtigt vinder frem. Nogle breder sig som steppebrande, mens andre dør hen som døgnfluer. En ting er dog sikkert der er penge i tendenser. Specielt i restaurationsbranchen, hvor gæsterne ofte jagter serveringer, der trender på sociale medier. 

At have øje for tidens madtrends kan have afgørende betydning for din bundlinie.

Derfor guider vi dig her gennem tre tendenser, der vejer tungt, når danskerne tager på café, henter take-away eller nyder aftenen på en hyggelig restaurant.

Infografik_-_3_tendenser_som_dine_gaester_gerne_betaler_ekstra_for

 

#1 Høj kvalitet og autenticitet skaber gæsteglæde

God kvalitet går aldrig af mode. Men alligevel er der en stigende tendens til, at café-gæster i høj grad er villige til at betale for kvalitetsfyldte spiseoplevelser, hvor både smag, autencitet og service er i særklasse. 

Det kan være særligt udvalgte råvarer, brugen af eksotiske superfoods eller generøse mængder af bær eller nødder, som giver dine gæster en oplevelse af udsøgt kvalitet.

Bagværk med afsæt i traditionelle håndværksmetoder såsom surdejsbrød og stenovnsbagte brød er også eksempler på den kvalitet, som gæster vil betale for. Sat på spidsen, så handler det om at give café-gæsterne et produkt eller en smag, som de ikke kan få hvor som helst for det vil de betale ekstra for. 

Hent vores ultimative sandwich-guide, hvor du blandt andet finder svar på, hvordan dit sandwich-salg ender med en solid indtjening

 

#2 Sundhed og ernæring i fokus - også når vi spiser ude

Du kan også vinde indtjening ved at sætte sundere alternativer på menukortet. Når du serverer retter med fx gryn, nødder, skyr, avocadoer og fuldkorn, får dine gæster mulighed for at vælge ernæringsrigtige måltider til.
Og det sætter de pris på. Mange af dine gæster gør meget for at optimere deres sundhed. Og dermed bliver regnings størrelse sekundær. 

Fri for-bølgen er en anden madtrend, som breder sig kraftigt. Mange af dine café-gæster ofte går efter retter og måltider UDEN gluten, tilsat sukker, laktose, mælkeprodukter.

 

#3 Bæredygtighed og etik vejer tungt

Flere og flere danske forbrugere vægter en bæredygtig livsstil højt. Og vi anerkender, at vores adfærd og forbrug kan påvirke vores omgivelser i både positiv og negativ retning*. 

Trenden ser bestemt ikke ud til at stoppe foreløbigt, og der er derfor både et forretningsmæssigt og etik potentiale i at skabe en mere bæredygtig profil for din café.


Du kan hoppe med på bæredygtighedsbølgen ved at:

  • udskifte så mange konventionelle råvarer som muligt med økologiske alternativer
  • sende dine take-away ordrer afsted i genanvendelig emballage
  • sætte fokus på at minimere madspild 

 

Hent vores ultimative sandwich-guide, hvor du blandt andet finder svar på, hvordan dit sandwich-salg ender med en solid indtjening

Husk at fortælle om dine grønne tiltag! Både til dine café-kunder, og til dem der besøger din Facebook-side.

*Kilde:  CRS.dk (2019)