Det store kantine-dilemma - fra frokostbuffet til ?

Kirsten-1

Hos UNIK System Design sørger Kirsten Malling og hendes to kollegaer dagligt for lækker frokost til virksomhedens ca. 130 medarbejdere. I mange år har de primært serveret en populær frokostbuffet.   

 

Men ligesom stort set alle kantinepersonaler, så står Kirsten Malling nu i "det store kantine-dilemma"; Myndighedernes skærpede retningslinjer og, måske endnu vigtigere, vores manglende lyst til at stå i kø og tage-selv, har betydet, at vores foretrukne frokostservering - buffeten - er sat på stand-by. Samtidig har alle kantiner brug for fortsat at kunne tilbyde en lækker frokost og dermed fastholde sine kunder.

 

Læs med her og få et indblik i hvordan Kirsten Malling har løst kantine-dilemmaet: 

 

Hvilken serveringsform har du fokuseret på i genåbningen af din kantine?

Vi portionsanretter langt mere, og serverer det i engangsemballage. Det er dyrt, men det er vi nødt til indtil videre. 

Vores salater er for det meste også portionsanrettet, men det kan være svært med fx en tomatsalat.

Når vi serverer salat i skåle har vi valgt at fjerne alt ta-tøj/salatbestik og i stedet sætte en bakke med rene skeer frem. Hver kunde tager en ny ske, og lægger den brugte til side efter brug. 

Portionsanretningen har betydet, at vores madspild er reduceret markant - heldigvis! Det samme gælder den tid, vi bruger på opvask.

Derudover laver vi nu ekstra mange sandwich - det fungerer godt for mange. Nu hvor tiden er knap, har vi især været glade for tø & server-sandwichbrød, det sparer os for en arbejdsgang.

 

Tre alternativer til den traditionelle frokostbuffet. Læs her og få flere gode idéer 

 

Hvordan har dine kunder taget imod portionsanretningerne?

Vi har kun fået postive tilbagemeldinger fra vores kunder. "Det er MEGA lækkert". "Sådan må I gerne fortsætte

 

Betyder det, at I fortsætter med portionsanretning

Så længe vi ikke bespiser alle mand, så ja. Men på sigt bliver vi nødt til at gå tilbage til en eller anden form for buffet, for vi mangler helt enkelt kølekapacitet og anretter-plads.  

 

Med den erfaring I nu har gjort Jer, vil I så ændre noget i Jeres strategi fremadrettet?

Vi vil gerne portionsanrette noget mere - især den varme ret. Det kræver dog, at vi får indkøbt nogle flere små glasskåle eller lign, for det er alt for dyrt i længden med engangsemballage. Jeg tror også ,at vi på den måde kan genbruge resterne bedre og dermed fortsat minimere madspild. 

Samtidig har vi lært at anvende råvarerne på en anden måde og i andre portionsstørrelser.

Jeg synes også det er vigtigt at fremhæve, at vores kunder også lærer at spise nogle andre ting end de plejer, fordi retterne er pyntet pænt af, og fordi vi slet og ret har reduceret udvalget.

 

Hvordan har myndighedernes retningslinjer påvirket indretningen af kantinen?

Først og fremmest har vi selvfølgelig fjernet en del stole - ca halvdelen -  så der ikke sidder så mange ved hvert bord. Nu må der max sidde 5 personer. Samtidig står der håndsprit alle vegne.

Alt i alt er medarbejderne gode til at vise hensyn, holde afstand, spritte hænder osv. Det er jo blevet en vane for mange. 

Sidst men ikke mindst har vi udvidet kantinens åbningstider, så både vores gæster og vi som personale har lidt mere tid til at få bespisningen afviklet på den mest hensigtsmæssige måde.

Alle ovenstående tiltag har medarbejderne kunne læse om på vores Intranet.

 

 

Kan vi hjælpe dig videre?

Vores fem konsulenter står klar med masser af gode råd og viden om kantinedrift og nye serveringsformer.

Book et uforpligtende møde og få værdifuld sparring, når det passer dig. DU bestemmer om I skal mødes fysisk eller holde et video/telefonmøde.

distrikschefer2020