I vores seneste COVID-19 blogindlæg fik du konkret viden om, hvordan du som café-ejer eller restaurantør bedst imødekommer de udfordringer, der for tiden karakteriserer danske spisesteder grundet corona.

Vores allerførste anbefaling var at tilbyde uimodståelig takeaway til de mange sultne danskere, der af gode grunde ikke kan gæste dit spisested. Mange caféer og restauranter arbejder på højtryk med take-away konceptet, og stort set over hele linjen er konklusionen den samme:

Udbuddet af take-away er stort, men efterspørgslen er større. Kunderne elsker at #spiseudehjemme!

 

Herunder får du derfor vores bedste råd til at drive en (endnu mere) succesfuld takeaway-forretning 👇


#1 Fasthold dine kunders tillid

På grund af den florerende corona-virus er bestilling af mad udefra mere end nogensinde før blevet en tillidssag. Hvis dine potentielle kunder tvivler på din hygiejnestandard, går de i en stor bue udenom. Du må med andre ord gøre dig fortjent til deres tillid. Det kan du bl.a. gøre ved at:

  • Være eksplicit omkring din høje hygiejnemæssige standard, og tøv ikke med at gentage budskaberne igen og igen i din dialog med kunderne.

  • Have fokus på grundig, hyppig og ikke mindst synlig rengøring af  dørhåndtag, bestillingsskranke og kasseapparat. Lav også gerne små opslag om det på dine sociale platforme, så dine kunder bliver ved med at føle sig trygge i dine hænder.

Ved at fastholde dine kunders tillid til dig og din forretning, opnår du et godt omdømme. Dét er ikke bare værdifuldt nu, men også når karantænen igen ophører.

 

#2 Fokusér på din vante målgruppe

Engang blev takeaway forbundet med mad af meget varierende kvalitet. Idag er virkeligheden en ganske anden; Takeaway forbindes nu i mindst lige så høj grad med gode spiseoplevelser; måltider tilberedt med stor kokkefaglighed og lavet af nøje udvalgte råvarer.

Take-away findes stadig i alle prisklasser, men det er vigtigt, at du opretholder samme høje standard som før Corona. Hvis du ejer en af byens bedre restauranter, der er kendt for sin kvalitetsmad, er der ingen grund til pludselig at ændre profil. Kunderne vil huske de gode takeaway-måltider - og de knapt så gode - også efter Corona.

 

#3 Få styr på logistikken

I forbindelse med omstillingen fra à la carte til take-away bliver mange overraskede over, hvor stor en opgave det fx er at pakke maden forsvarligt ned i egnet emballage, så den er klar til at blive hentet eller leveret.

For at bruge din og dine ansattes tid mest effektivt, bør du reflektere grundigt over arbejdsprocessen i dit køkken. Bruger I unødvendigt mange ressourcer på hele tiden at koordinere, hvem der tager imod bestillinger, håndterer de forskellige madvarer, gør rent, pakker måltidet ned, bestiller ny emballage hjem, bringer mad ud osv.?

For mange fungerer en simpel samlebånds-tilgang godt. Lav derfor en klar og tidseffektiv arbejdsfordeling, hvor alle ved, præcis hvad der forventes af dem og hvornår. 

 

#4 Benyt dig af ”the FOMO”

Nogle restaurant- og caféejere har så stor succes med deres takeaway, at de faktisk ikke kan følge med. Andre har svært ved at estimere, hvor mange kuverter de kan forvente at sælge på en aften, hvilket kan resultere i, at gode råvarer går til spilde.

Hvis du kan genkende én af disse to scenarier, kan du med fordel sætte et loft over det antal kuverter, der er til salg hver dag, og gøre et nummer ud af det på dine sociale medier.

Der er et kendt fænomen kaldet ”the FOMO” eller ”the fear of missing out”. Det handler om, at mennesker helst ikke vil gå glip af noget godt.  Gør brug af ”the FOMO” ved at løbende at opdatere din Facebook-profil med hvor få kuverter du har tilbage. På denne måde bliver der hverken bestilt mere mad, end du kan nå at lave, eller for lidt mad ift. hvor mange råvarer, du har indkøbt.

Desuden er ovenstående med til at synliggøre din succes og gøre potentielle kunder ivrige efter at få fingrene i din populære mad.

 

Få gode råd og kulinarisk takeaway-inspiration

At vi lige nu ikke kan møde dig på messer eller besøge dit køkken, afholder os ikke fra at hjælpe. Vi står stadig klar med masser af gode råd, opskrifter og viden om aktuelle madtrends.

Book et uforpligtende skype- eller telefonmøde med en af vores dygtige konsulenter og få værdifuld sparring allerede i dag.

distrikschefer2020
Få rådgivning og hjælp