En god oplevelse ved morgenbordet har stor betydning for hotelgæstens samlede oplevelse og din samlede indtjening. Af den grund er morgenbuffeten det måske vigtigste ansvarsområde for køkkenprofessionelle i hotelbranchen.

Derfor giver vi her 5 konkrete tips til, hvordan du kan skrue en 5-stjernet morgenmadsbuffet sammen. Læs godt med, for der er mange nemme point at hente 👇

Infografik_-_5_tips_til_at_lave_den_perfekte_morgenbuffet

Morgenbuffeten dufter, funkler og fungerer – men hvad har ellers betydning for  den helstøbte hotelopelvelse? Find svaret i vores e-bog om fremtidens  hotelgæster.

 

1.  Gør det nemt at navigere

Det er vigtigt at hjælpe dine gæster til en behagelig og overskuelig oplevelse i buffeten. Dette gør du blandt andet ved at gøre det nemt at navigere rundt mellem de forskellige madstationer. Du kan blandt andet sætte små skilte op, der beskriver maden. Og hvis du har lavet helt særlige retter, kan det være en god idé at beskrive retten, dens historie, og måske endda navnet på den, som har udviklet opskriften.

 

2. Lad dine gæster gå på opdagelse

Stræb efter at give dine gæster en oplevelse. En buffet, de kan udforske og gå på opdagelse i. Det kræver, at du er kreativ med måden, du præsenterer maden på. Du kan for eksempel eksperimentere med at placere maden i forskellige højder. Det giver et inviterende og indbydende indtryk af buffeten. Derudover bør du stræbe efter, at buffeten til enhver tid ser uberørt ud. 

 

3. Fang deres opmærksomhed

Du kan skabe et lækkert blikfang ved at anrette retter i mindre men smukke serveringer, der både mindsker madspild, går lige i øjeæblet og sætter gang i mundvandet. De små anretninger giver et eksklusivt udtryk, som fanger din gæsters interesse, og de giver dem endda mulighed for at smage på flere forskellige retter. Samtidig giver det køkkenteamet mulighed for at udfolde jeres kreativitet og håndværk i køkkenet.

 

4. Skab rummelighed og overskuelighed

Det er ikke sikkert, at du råder over landets største spiselokaler. Men uanset hvor lidt plads, du har at gøre med, skal du gøre dig umage med indretningen af buffeten. For selv de lækreste råvarer og smukke småserveringer mister deres charme, hvis de ikke får luft og plads. 

 

5. Altid kvalitet frem for kvantitet

Få men lækre anretninger er langt bedre end mange sjuskede småretter – det siger sig selv. Forsøg at sæt ambitionsniveauet lige dér, hvor du og resten og køkkenholdet kan opretholde kvaliteten hele morgenen igennem.

For mange valgmuligheder kan også ødelægge oplevelsen for gæsten, som vil ende med at sidde tilbage med et stort madspild. Derfor skal du prioritere smag, kvalitet og håndværk for at overgå dine gæsters forventninger.

 

Morgenbuffeten dufter, funkler og fungerer – men hvad har ellers betydning for  den helstøbte hotelopelvelse? Find svaret i vores e-bog om fremtidens  hotelgæster.